Alcohol na het sporten: goed idee, of liever niet?

Alcohol na het sporten: goed idee, of liever niet?

Na maanden trainen heb je eindelijk die grote wedstrijd uitgelopen. En dat moet natuurlijk gevierd worden! Moe, maar voldaan loop je van de finish naar het terras om te genieten van een welverdiend koud biertje. Maar wat zijn de effecten van alcohol op ons lichaam na het sporten? En hoe zit dat dan met ons herstel?


Alcohol: wat is dat?

Om antwoord te geven op deze vraag, moeten we eerst weten wat alcohol is. Alcohol is een giftige stof voor ons lichaam. Het lichaam wil de alcohol meteen afbreken, omdat er anders te veel schade ontstaat aan onze lichaamscellen. Alcohol kan niet worden opgeslagen in het lichaam en wordt daardoor gebruikt voor de levering van energie in de vorm van warmte. Hierdoor krijg je het warm na het drinken van een aantal glazen bier, wijn, cocktails of sterke drank.

Alcohol na het sportenAlcoholische versnaperingen

Kilocalorieën

1 gram alcohol levert 7 kilocalorieën. Ter vergelijking: koolhydraten en eiwitten leveren 4 kilocalorieën per gram en vet levert 9 kilocalorieën per gram. Tijdens het drinken van een alcoholisch drankje, krijgt je een grote hoeveelheid extra kilocalorieën binnen. Ons lichaam heeft niks aan deze kilocalorieën. Er zitten geen goede voedingsstoffen in die we kunnen gebruiken. Hierdoor worden deze kilocalorieën gezien als lege kilocalorieën. 

Alcohol na het sporten

Als je intensief hebt gesport, zijn je spieren zijn aangetast, er zit wat melkzuur in je spieren opgehoopt en je maag is leeg. Je lichaam moet hiervan herstellen. Zoals gezegd is alcohol een giftige stof en wil het lichaam dit meteen afbreken. Als je na het uitlopen van die wedstrijd meteen een alcoholische versnapering drinkt, zal dit lichaam dit meteen afbreken. Hierdoor komt het spierherstel op de tweede plek te staan, waardoor het langer duurt voordat je herstelt. De langere herstelduur kan weerslag hebben op je belastbaarheid en daarmee (op de lange termijn) ook op je sportprestaties. Daarnaast zorgen meerdere glazen alcohol na inspanning voor verminderende maximale spierkracht die je kan leveren in de daaropvolgende dagen.

Blessures

Voor het afbreken van alcohol heeft het lichaam extra suiker nodig. Na intensief sporten is je suiker voorraad vaak uitgeput. Hierdoor kan je een tekort aan suiker (glycogeen) krijgen. Naast dat je suikervoorraad leeg is, is ook je maag leeg. Als je alcohol drinkt op een lege maag, wordt dit extra snel in je bloed opgenomen en zijn de merkbare effecten groter. Door deze effecten reageer je wat trager en neem je meer risico’s, waardoor de kans op blessures groter is.

Alcohol na het sporten blessures


Toch dat biertje na het sporten?

Wil je toch je overwinning vieren? Dan is het verstandig om eerst je vochtverlies, spierglycogeen en eiwitten aan te vullen. Alcohol is geen hersteldrank. Het aanvullen van je vochtverlies kan je beter doen door een isotone sportdrank te drinken. Wil je na je herstelmaaltijd toch dat biertje drinken? Doe dit dan met mate óf ga voor een 0.0%

Luke vervoort
Door

Luke vervoort

op 01 Jul 2020

Bier werd er bij ons met de paplepel ingegoten vroeger, maar ik heb het intussen wel geleerd ja. Hoe lekker hij ook is, sport blijft prioriteit bij mij.

Reactie plaatsen