energiebalans-afvallen-header

Wat is het belangrijkst bij afvallen?

Op internet lees je duizenden verschillende adviezen als je wilt afvallen. Heel handig, zo veel informatie. Helaas zie je daardoor vaak door de bomen het bos niet meer. Waar moet je überhaupt beginnen en wat is het belangrijkst? Dat lees je in dit artikel.

En dat is - tromgeroffel- de energiebalans. Dat is het allerbelangrijkste factor bij afvallen, aankomen of om op gewicht te blijven.

Dat heeft te maken met de 'eerste wet van thermodynamica'. Heb je daar ooit van gehoord? Hij wordt ook wel de Eerste Hoofdwet genoemd en stelt dat energie niet verloren kan gaan en ook niet uit het niets kan ontstaan. De wet staat algemeen bekend als de 'Wet van behoud van energie'. Energie kan wel worden omgezet in bijvoorbeeld warmte of bewegingsenergie.

Als je kilocalorieën binnen krijgt, dan moet je lichaam daar iets mee doen. Die calorieën kunnen niet zomaar verdwijnen. Al zouden we dat wel heel graag willen. De calorieën worden verbruikt of ze worden in het lichaam opgeslagen. De opgeslagen energie kan wel weer gebruikt worden om te bewegen. Of om je hersenen te laten werken, om je lichaam warm te houden of voor ons verteringsstelsel.

De basis van afvallen is meer energie verbranden dan dat er binnenkomt. Hoeveel je dan moet verbranden? 1 kilo lichaamsvet staat ongeveer gelijk aan 7777 calorieën. Met andere worden: als je elke dag 500 calorieën tekort komt, is dat per week 3500 calorieën. Dus een halve kilo vet.

Zo lijkt het alsof je kan voorspellen hoeveel je afvalt. Dit klinkt hartstikke leuk, maar inde praktijk kunnen zaken anders uitpakken dan je hebt berekend.

We leven in een ongecontroleerde omgeving. Elke dat is anders, de ene dag heb je bijvoorbeeld meer stress dan de andere dag. De ene dag moet je hart harder werken dan de andere dag. De ene dag beweeg je meer dan een andere dag. En je zult echt niet elke dag precies hetzelfde slapen.

Dit zijn allemaal factoren die van dag tot dag kunnen verschillen. Staar je niet blind op een berekening. De theorie ligt meestal anders dan de praktijk. Je begint met het maken van een schatting aan de hand van de praktijk. Vervolgens blijf je regelmatig testen en kan je jouw berekeningen bijstellen. Alleen op deze manier zul je jouw gewenste gewicht kunnen bereiken.

Het is realistisch om maximaal een halve kilo per week af te vallen. Zorg ervoor dat dit nooit meer wordt, want dan gaat je lichaam in de 'beschermingsmodus'. Je raakt een paar kilo kwijt, maar je zult merken dat die na een tijdje allemaal weer vrolijk terug komen. Plus een beetje extra. 

Laat je niet gek maken en ga voor een trage, maar duurzame vooruitgang. Maak je dagelijks energietekort in ieder geval nooit groter dan je rustmetabolisme, want dat komt je lichaam in de zogenaamde 'spaarstand.'

Reactie plaatsen