wat-zijn-onverzadigde-vetten

Wat zijn onverzadigde vetten?

De onverzadigde vetten worden over het algemeen gezien als de gezonde vetten. Ze passen in een gezond voedingspatroon. We kunnen ze onderverdelen in enkelvoudig en meervoudig onverzadigde vetzuren.

Omega 3 en 6 zijn de belangrijkste vertegenwoordigers van de meervoudig onverzadigde vetzuren.

Over het algemeen vind je onverzadigd vet in producten die zacht of vloeibaar zijn bij kamertemperatuur. Zoals vloeibare bak- en braadproducten, margarine in een kuipje en oliën. 

Daarnaast zit een aanzienlijke doses in onverzadigd vet plantaardige producten zoals verschillende soorten noten, spinazie, sojabonen, linzen en lijnzaad. 

Tot slot is vette vis (zalm, haring, makreel, paling) een bekende leverancier van onverzadigd vet. En wist je dat je het zelfs in zeewier kan vinden?

wat-is-onverzadigd-vet

Onverzadigd vet heeft een gunstig effect op je gezondheid. Ze verhogen het gehalte van het goede HDL-cholesterol én ze verminderen de hoeveelheid van het slechte LDL-cholesterol in het bloed. Een hoog LDL-cholesterol is niet goed voor je bloedvaten. Van omega 3 is aangetoond dat het preventief werkt tegen hart- en vaatziekten.

Daarnaast helpen onverzadigd vetten ook nog eens om reuma, ontstekingen, kanker en depressies te voorkomen.

Volgens het Voedingscentrum is vastgesteld dat de inname van meervoudig onverzadigd vet het beste tussen de 3 en 12 energieprocent kan liggen. De American Heart Association adviseert alle volwassenen twee keer per week vette vis te eten, en daarnaast regelmatig groenten en peulvruchten die omega 3-vetzuren bevatten.

Het belangrijkste is om verzadigd vet te vervangen door onverzadigd vet. Bij het bakken en braden gebruiken veel mensen vaak boter, waar een flinke hoeveelheid verzadigd vet in zit. Dat kan je vervangen door te bakken en braden in bijvoorbeeld geraffineerde olijfolie of in rijstolie.

Reactie plaatsen